Kreativ ommärkning av arbetskläder minskade klimatpåverkan för byggkoncern
Under januari 2024 bytte Hedin Groups helägda byggkoncern namn från Tuve Bygg till Hedin Construction. I och med namnbytet uppkom det givetvis frågor om hur man skulle förse hela sin organisation med arbetskläder med det nya företagsnamnet.
I det initiala mötet med Gear Shift diskuterades vad ett namnbyte skulle innebära gällande kostnader, logistik och återbruk.
– Vi var från början överens om att inte låta fullt funktionella arbetskläder gå till spillo bara för att det inte sitter rätt logotyp på dem, säger Andreas Lycken som är VD på Gear Shift AB.
– Hållbarhet är ju den viktigaste pusselbiten i vårt DNA så vi började direkt spinna igång på hur man skulle kunna märka om de befintliga arbetskläderna utan att tumma på Hedin Constructions nya grafiska identitet, fortsätter Andreas Lycken.
Resultatet blev i slutändan att man tog fram en specialdekal som kunde täcka över den gamla logotypen på kläderna. Dekalen har i sig en så kallad ”blocker” som gör att färg från den gamla logotypen inte blöder igenom och syns när man tryckt över den. Dekalen har även rundade hörn så att den inte riskerar att lossna i kanterna.
– Lösningen kändes helt rätt utifrån våra önskemål och värderingar då den tar hänsyn till både klimatpåverkan, återbruk och sund ekonomi.
Nadine Heuermann, HR-chef på Hedin Construction.
Totalt samlade Gear Shift in ca 2700 plagg. På dessa trycktes den gamla logotypen över med den nya dekalen och det nya företagsnamnet. I och med insamlingen gick man också igenom plaggen och kollade att de följde rätt normer för säkerhet och den nya grafiska profilen. Ca 2000 plagg skickades sedan tillbaka ommärkta till sina tidigare medarbetare. De 700 plagg som sorterades bort trycktes över med en helsvart dekal. I samarbete med Röda Korset såldes dessa i välgörenhetssyfte och pengarna går till de behövande i kriget i Ukraina.
Förutom den klimatpåverkan som nyproduktion av 2700 plagg hade fört med sig så kunde kostnaderna hållas nere avsevärt för kunden.
– Det var första gången vi gjorde något liknande och visst hade vi några gupp på vägen men i det stora hela hoppas jag att det ger incitament för nytänkande när andra bolag byter logo eller namn, förklarar Andreas Lycken.
– Och extra roligt för oss då det kändes rätt utifrån vad vi som både personer och bolag står för när det gäller minskad klimat- och miljöpåverkan, avslutar Andreas Lycken.